Hymynaamat kertovat palvelusta

Vuoden 2019 alusta Arkean siivouspalvelussa on hyödynnetty Happy or not –laite. Laitteen avulla on selvitetty tilojen käyttäjien kokemuksia puhtaudesta.

Happy or not –laite on tuttu ilmestys mm. ravintoloissa ja muissa asiakaspalvelupisteissä, joissa asioidaan suoraan henkilön kanssa. Arkeassakin Happy or not on ollut käytössä ruokapalveluissa. Näidenkin osalta yhtiössä palautetta on kerätty totuttua innovatiivisemmin ja rohkeammin, sillä kokemuksia ruokailusta on kysytty lounasravintola-asiakkaiden lisäksi myös esim. kouluravintoloiden asiakkailta eli suoraan oppilailta sekä päiväkotilapsilta.

Siivouksessa Happy or Not otettiin ensi alkuun testiin tiettyihin wc-tiloihin, joita käytetään runsaasti. Ensimmäisenä kohteena on ollut Turun Teknologiakiinteistöjen omistaman BioCIty:n pohjakerroksen wc-tilat. Rakennuksessa on lukuisten yritysten ja yhteisöjen toimitiloja, mutta myös kokouskeskus sekä lounasravintola. Kokoustilojen ja ravintolan yhteydessä sijaitsevat wc-tilat ovat runsaalla käytöllä. Lisäksi tilaan on vapaa pääsy virka-aikaan. Vilkkaasta käytöstä huolimatta tilojen täytyy olla jatkuvasti edustavassa kunnossa, joten kohde on Arkean asiakkaalle kriittinen.  

Hymynaamat kertovat oikein mitoitetusta palvelusta

Siivouksessa on oltu tyytyväisiä laitteeseen. Sitä on ollut helppo käyttää ja sen avulla omaa tekemistä on voitu varmistaa
– Raportilta voimme seurata tuloksia viikoittain, päivittäin ja tunneittain. Siitä näemme, kuinka hyvin olemme loppukäyttäjän mielestä onnistuneet, kertoo Arkean suunnittelupäällikkö Tiina Luntamo.

Tulokset ovat olleet positiivisia. Kriittistä palautetta on tullut hyvin vähän ja nekin sellaisiin aikoihin, jolloin tilojen käyttäjämäärissä on ollut ennakoimaton piikki.

– Laite otettiin käyttöön myös, jotta saadaan varmistettua, että siisteys on tasalaatuista. Asiakkaan kanssa tehdään toki säännöllisesti laatukierroksia, mutta näin voimme kuulla suoraan myös käyttäjäasiakasta, kertoo kohteen palveluesimies Briitta Keskitalo.

Palaute palvelun kehittämisen välineenä

Arkeassa on palautelaitteen käytöstä kokemusta toistaiseksi yhdessä kohteessa. Laitteen raportit osoittavat, että palvelu on oikealla tasolla.

– Tällaisen suoran palautteen avulla pystymme toki osoittamaan, että teemme oikeita asioita. Toisaalta saamme myös tietoa siitä, millä aikavälillä tarvitaan ehkä lisäsiivouksia. Käytännössä tämä auttaa meitä kehittämään omaa palveluamme ja osaamistamme, kun voimme konkreettisesti nähdä, onko palvelun tarve mietitty oikein, miettii Luntamo.