Siivous on osa asiakkaan arkea

Petri Kaukonen aloitti kesäkuussa Arkean siivouspalvelun asiakkuuspäällikkönä. Petri siirtyi uusiin tehtäviin talon sisältä palveluesimiehen tehtävästä. Restonomiksi valmistunut Petri tuli Arkealle keväällä 2017.

– Arkeassa tavoitteena on olla oikeasti osa asiakkaan arkea ja oppia vielä paremmin ymmärtämään asiakkaan toimintaa ja siten yhä paremmin palvelemaan asiakasta. Uskon, että asiakaskin arvostaa sitä, Petri miettii.

Hän toivoo, että siivouspalvelusta puhuttaessa päästäisiin pois siitä ajatusmaailmasta, että siivous on välttämätön kuluerä ja että se nähtäisiin ennemminkin lisäarvon tuottajana. Päivittäisen työn tulee toki olla tasalaatuista ja monistettavaa.

Siivousalan tulevaisuuden haasteina Petri näkee henkilöstön saamisen ja alan vetovoimaisuuden.

– Koko ala kaipaisi mullistusta. Puhtaus on niin tärkeä osa hyvinvointia ja viihtyvyyttä, että sen soisi toimialana olevan niin arvostettu, että asiakkaat olisivat valmiit maksamaan hyvästä palvelusta ja toisaalta, että olisi mahdollista tarjota vieläkin parempaa palvelua.

Petri uskoo, että ihmisen panos tulee aina olemaan merkittävä osa siivoustyötä. Teknologia tulee kuitenkin muuttamaan alaa tulevaisuudessa.

– Arkea on hyvin mukana alan teknisessä kehityksessä. Meillä on käytössä järkevimmät markkinoilla olevat teknologian suomat välineet. Lisäksi siivousaineissa ja välineissä panostamme ympäristöystävällisyyteen. Esimiesajalta minulla on kokemus, että arkealaiset suhtautuvat uuteen teknologiaan hyvin.

Uusi palvelupäällikkö on intoa täynnä.

– Olen innoissani uudesta tehtävästä. Edellisen työn kautta näen kehittämiskohteita, joihin pystyn nyt paremmin tarttumaan. Esimiestyö oli kivaa ja antoi hirveästi, mutta koen että löysin nyt oman paikkani, Petri pohtii.

Hän on luonteeltaan asiakaspalvelija joka osaa hahmottaa asiakkaat tarpeet ja toisaalta myös oman organisaation edun sekä ymmärtää myös sisäisen asiakaspalvelun merkityksen.

Nykyinen työrooli on Petrille tuttu harrastuspuolelta: Jalkapallomaalivahtina pelaava valmentaja työskentelee asiakkuuspäällikön tavoin yksin, mutta tärkeänä osana joukkuetta.